Fantastiska fibrer!

Får du i dig tillräckligt med fibrer? 
Rapporter från Livsmedelsverket visar att vuxna i Sverige i snitt får i sig 20 gram fibrer/dag medan rekommendationen är 25-35 gram/dag.

Fem hälsofördelar med en fiberrik kost: 

1. Det främjar tarmfloran (dels då fiberrik bromsar upp genomsläppligheten vilket leder till att kroppen hinner ta upp mer vitaminer och mineraler från maten. Muskulaturen i tarmen får även jobba mer då fibrer sväller vilket påverkar muskulaturen positivt.

2. Det sänker kolesterolvärden

3. Det bidrar till att hålla blodfettnivåerna låga

4. Det ger större mättnadskänsla och minskar risken att du småäter och du kan ha lättare att hålla vikten.

5. Det bidrar till att blodsockret stiger långsamt.

Mer fibrer åt folket med andra ord! 

Några fiberrika livsmedel som kan hjälpa dig öka fiberintaget är passionsfrukter, torkade fikon, havregryn, bönor, gryn, havrekli, kikärtor, sesamfrön, råris, ärtor, bär m.m.

Med ett torkat fikon får du i dig nästan 4 gram fiber. Gör du en portion havregrynsgröt där du tillsätter 1 msk havrekli och servera med 1 msk pumpafrön och en skivad banan får du i dig 12 gram fibrer bara till frukost!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *