Triggerpunktsmassage

Jag har något av en hatkärlek till min massageboll (eller pressure point/trigger point ball som de även kallas). Jag tycker det är så otroligt skönt att använda mig av dom när jag är stel vilket jag främst har en tendens att bli kring mina skulderblad då och då.

Det finns många olika övningar du kan göra med massagebollen. Jag står ofta lutad mot en vägg och placerar bollen på ena sidan av den övre ryggmuskulaturen och använder mig av kroppsvikten och ”rullar” kroppen upp och ner mot bollen. Du kan även ligga ner om du vill och ha bollen under ryggen, rulla bollen mot t.ex bröstmuskulaturen genom att ha bollen i handflatan, du kan sitta och rulla bollen under foten eller sitta med bollen för att komma åt sätesmusklerna (”glutes”) etc.

När jag hittar knutor gör det ju ont att jobba på dom men samtidigt är det såååå skönt!

Övningen släpper på muskelknutor, lindrar ömma och spända muskler, stimulerar blodcirkulationen och förbättrar rörelseförmågan i musklerna. Jag försöker få in en rutin och rulla med bollen ett par gånger i veckan för att mjuka upp musklerna och slippa spänningarna.

Jag har dels en taggig massageboll från Casall samt en svart boll, även den från Casall. Jag brukar främst använda mig av den svarta bollen då jag tycker att den tar mer på djupet. Båda bollarna har jag köpt från Stadium för 99 kr respektive 149 kr.

Tips! Har du en tennisboll eller kanske en studsboll så går det självklart bra att använda det om du inte vill köpa en ny! Är du stel kan du stoppa bollen i en strumpbyxa och med hjälp av den placera bollen högre upp eller längre ner efter behov.

Jag har sett att Casall gjort en massageboll av kork nu där man satt hållbarhet i fokus. Skulle vara mitt självklara val om jag skulle behöva en ny ☺️

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *